CULTURA

Capella de Ministrers impulsa un projecte audiovisual entorn del llibre ‘El collar de la paloma’ del cordovés Ibn Hazm

La iniciativa celebra el 1.000 aniversari i compta amb la col·laboració dels ajuntaments de Còrdova i Xàtiva, ciutat en la qual va escriure l’obra, considerada una de les més destacades de la literatura del poeta i escriptor

La formació ret homenatge a una figura que va viure l’esplendor del Califat de Còrdova i l’atzarosa vida i exili del qual va transcórrer per Màlaga, València, Xàtiva, Almeria, Dénia, Mallorca, Sevilla i Huelva

Capella de Ministrers, dirigida per Carles Magraner, ultima l’edició d’un disc i tres vídeos gravats a Còrdova en el qual es musicalitzen poemes d’Hazm amb peces tradicionals andalusines i que es publicaran al febrer

Marián Aguilar, delegada de Cultura de l’Ajuntament de Còrdova, ha confirmat «l’oportunitat de col·laborar en aquest projecte que forma part del patrimoni de la nostra ciutat i mil anys després recupera part de la nostra memòria col·lectiva»

Raquel Caballero, regidora de Cultura de l’Ajuntament de Xàtiva, indica que «Xàtiva prepara una extensa agenda per a retre-li homenatge i divulgar aquest fet que forma part de la història i patrimoni cultural de la ciutat»


Capella de Ministrers impulsa un projecte audiovisual entorn del llibre ‘El collar de la paloma’ del cordovés Ibn Hazm

Capella de Ministrers impulsa un projecte audiovisual entorn del llibre El collar de la paloma,
considerat un dels més destacats de la literatura àrab, de l’humanista, poeta i escriptor andalusí Ibn Hazm (Còrdova, 994 – Montija, 1064). La iniciativa celebra el 1.000 aniversari i compta amb la col·laboració dels ajuntaments de Còrdova i Xàtiva (València), ciutat en la qual va escriure aquesta obra l’any 1022.

La formació, un referent internacional en la música històrica, ret homenatge i commemora a una figura clau que va viure l’esplendor del Califat de Còrdova, sota el govern del militar i polític andalusí Almanzor (Al-Mansūr, el victoriós), el seu posterior ocàs i decadència i l’anarquia que van suposar les taifes, en una època complexa i crítica per al filòsof, teòleg i historiador, l’atzarosa vida i exili del qual va transcórrer per Màlaga, València, Xàtiva, Almeria, Dénia, Mallorca i Sevilla, per a finalment refugiar-se en l’alqueria familiar de Niebla, pròxima a Montija (Huelva), on va morir.

Capella de Ministrers, dirigida per Carles Magraner, ultima aquest projecte que duu a terme l’edició d’un disc i tres vídeos que veuran la llum el mes de febrer i que s’han gravat en aquests dies en el Palau d’Orive, la Biblioteca Viva d’Al-Ándalus i el Conjunt Arqueològic Medina Azahara de Còrdova. Per al treball discogràfic, en el qual es musicalitzen poemes d’Hazm amb peces tradicionals andalusines, Magraner (rec i violes) ha comptat amb la cantant Iman Kandoussi (veu), i els intèrprets Robert Cases (arpa i rubab), Aziz Samsaoui (kanun i saz), Kaveh Sarvarian (nay i tombak) i Miguel Ángel Orero (percussions).

El collar de la paloma és una obra escrita en prosa, intercalada amb passatges poètics, per Hazm en àrab, en la qual el fil conductor de tots els temes que desenvolupa és l’amor que ha acompanyat en la seua vida a l’autor i que li serveix per a raonar vital i filosòficament. Per al filòsof i escriptor José Ortega y Gasset, el llibre és «el més il·lustre sobre el tema de l’amor en la civilització musulmana», segons va exposar en un pròleg als textos de l’autor cordovés.

Aquesta antologia poètica és una obra de reflexions sobre la vertadera essència de l’amor i intenta descobrir el que té de comú i immutable al llarg dels segles i les civilitzacions; revetla detalls autobiogràfics i aspectes de l’experiència amorosa, per la qual cosa constitueix un testimoni de primera mà de la vivència de l’amor en Al-Andalus durant la dinastia omeia.

Patrimoni de Còrdova

Marián Aguilar, delegada de Cultura de l’Ajuntament de Còrdova, ha confirmat «l’oportunitat de col·laborar en aquest projecte donada la rellevància de l’autor andalusí que plasmara en El collar de la paloma un dels tractats d’amor més singulars i bells de la literatura medieval; la història del poeta i la princesa Wallada forma part del patrimoni de la nostra ciutat i mil anys després portar-la als nostres dies és recuperar part de la nostra memòria col·lectiva».

D’altra banda, Aguilar ha assenyalat que «la nostra intenció és que el concert que s’ha gravat a Còrdova òbriga el nostre Festival de Música Antiga i de les Tres Cultures; aquesta estrena, de la mà d’un dels millors conjunts de música antiga del nostre país, serà una fita en el nostre festival, un esperó cultural de primer nivell». Així mateix, la delegada de Cultura té intenció de mantindre una cita amb la seua homòloga de Xàtiva «de cara a valorar altres col·laboracions referents a l’efemèride del citat tractat amorós».

Agenda cultural a Xàtiva

Raquel Caballero, regidora de Cultura de l’Ajuntament de Xàtiva, ha afirmat que «malgrat tractar-se d’una joia de la literatura andalusina i universal, la seua influència en la literatura espanyola no és molt coneguda pel públic en general». Cavaller ha indicat que «en l’aniversari d’aquesta obra mestra, Xàtiva prepara una extensa agenda cultural per a retre-li homenatge i divulgar aquest fet històric que forma part de la història i patrimoni cultural de la ciutat».

La regidora xativina ha destacat que «la proposta musical de Capella de Ministrers, conjunt musical referent en la investigació i recuperació del nostre patrimoni musical, és un regal d’aniversari que recull cançons clàssiques andalusines, improvisacions vocals i peces instrumentals, tot acompanyat de rics textos seleccionats d’aquesta joia literària. La millor manera d’endinsar-nos en aquesta reflexió sobre l’amor i els amants».

Per part seua, Magraner ha manifestat el seu agraïment pel suport dels consistoris de Còrdova i Xàtiva a aquest projecte il·lusionant «que fa justícia a una gran figura de les lletres i de la filosofia». El violagambista i musicòleg subratlla que «reivindiquem en el mil·lenari d’El collar de la paloma a Ibn Hazm, un reconegut autor amb el qual continuem recuperant part del nostre vast patrimoni musical i literari andalusí».

Joia literària

Manuela Cortés, Doctora en Filosofia i Lletres pel Departament d’Estudis Àrabs i Islàmics i Estudis Orientals de la Universitat Autònoma de Madrid, indica que el llibre d’Hazm «és el primer tractat sobre l’amor i els amants conegut a Occident. Qualificat d’autèntica joia literària pel seu traductor, l’acadèmic i arabista Emilio García Gómez».

L’arabista i investigadora de la Universitat de Granada apunta que l’obra va ser escrita «a instàncies del seu amic Muhammad Ibn Ishaq», un gran erudit autor de «tractats sobre gramàtica, lexicografia, retòrica, literatura, lògica, genealogies, epístoles filosòfiques, jurídiques i teològiques o l’Epístola sobre la licitud o il·licitud del cant i la música instrumental on compara les postures d’acceptació o rebuig de la música i la compravenda d’esclaves cantaires per les escoles de jurisprudència islàmica i els alfaquins orientals i andalusins, arguments que li porten a posicionar-se a favor de la disciplina musical».

Labor investigadora

Capella de Ministrers, que celebra 35 anys de trajectòria artística en 2022, treballa des dels seus inicis en la recuperació i difusió del patrimoni musical que ha rescatat i difós en més de 1.600 concerts i recollit en acurats treballs discogràfics i en diverses participacions, recopilatoris i cds promocionals. La seua labor investigadora es remunta fins a l’edat mitjana en la qual ha abordat diferents cultures. Va obtindre el prestigiós Premi Internacional de Música Clàssica (ICMA) i el Premi Carles Santos en 2018, ha sigut finalista dels Premis ICMA en 2021 i ha sigut nominat en 2022, entre molts altres guardons al llarg de la seua història.

La formació ha actuat en prestigiosos auditoris nacionals i internacionals i publicat treballs entorn de la música de la corona de Castella i d’Aragó, àrab-andalusí, sefardita, cristiana, de l’Espanya virregnal del Nou Món, La ruta de la seda, el Misteri d’Elx, els Borja, medieval, renaixentista, el Segle d’Or, barroca, del Mediterrani, sarsuela…